Tamara Oukes TNO Vector

Tamara Oukes

Functie:
Onderzoeker collaborative business modellen
Tamara Oukes TNO Vector

Ik ben Tamara Oukes, een toegewijde en nieuwsgierige onderzoeker op het gebied van collaboratieve business modellen. Hier werk ik aan het ontwikkelen van collaboratieve business modellen voor publieke en private organisaties die digitale oplossingen gebruiken om een duurzame wereld te creëren.


Ik heb een bachelor en master Bedrijfskunde van de Universiteit van Twente en een master Innovatie en Ondernemerschap van de Technische Universiteit Berlijn. In 2018 heb ik mijn PhD behaald aan de Universiteit van Twente, waar ik de invloed van machtsverhoudingen op samenwerking tussen bedrijven en organisaties heb onderzocht. Na vijf jaar als universitair docent te hebben gewerkt, waar ik technische studenten onderwees in innovatie en ondernemerschap en onderzoek deed naar collaboratieve business modellen voor duurzame bedrijven in ontwikkelingslanden, ben ik sinds mei 2023 werkzaam bij TNO.

Mijn passie ligt in het oplossen van conflicten die vaak ontstaan tussen bedrijven en organisaties die samenwerken aan urgente uitdagingen, zoals de energiecrisis en sociale ongelijkheid.

TOP PUBLICATIES

Derks, M., Oukes, T., & Romijn, H. (2022). Scaling inclusive business impacts at the Base of the Pyramid: A framework inspired by business model ecosystems research. Journal of cleaner production366, 132875. Scaling inclusive business impacts at the Base of the Pyramid: A framework inspired by business model ecosystems research

Oukes, T., von Raesfeld, A., Groen, A., & PCDIAB Consortium. (2019). Power in a startup's relationships with its established partners: Interactions between structural and behavioural power. Industrial Marketing Management80, 68-83. Power in a startup's relationships with its established partners: Interactions between structural and behavioural power

Oukes, T., Blauw, H., van Bon, A. C., DeVries, J. H., & von Raesfeld, A. M. (2019). Acceptance of the artificial pancreas: Comparing the effect of technology readiness, product characteristics, and social influence between invited and self-selected respondents. Journal of diabetes science and technology13(5), 899-909. Acceptance of the artificial pancreas: Comparing the effect of technology readiness, product characteristics, and social influence between invited and self-selected respondents

Oukes, T., & Raesfeld von, A. (2016). A start-up in interaction with its partners. IMP journal10(1), 50-80. A start-up in interaction with its partners.